Tinédzserként…
Figyelem, prevenciós célú bejegyzés!Amikor tinédzser éveimben elkezdődtek az első koncertjeim, már beették magukat a rendszerbe az egyik kollégám által csak “instant koncertszervező”-nek titulált személyek. Ők nem profi zenekarokat keresnek. Vagy nagyon fiatal, feltörekvő, vagy – az általában 3 gyerekes családapák által megalapított – hobbi zenekarok szervezésére specializálódtak. Azért szeretném erre felhívni a figyelmet, mert szerintem sokkal jobb lehetőségei vannak egy kezdő, nem profi vagy/és hobbi zenekarnak, ha koncertezni akar, mint ezekkel az arcokkal együtt “dolgozni”. Ha már koncertszervezővel dolgozol, legyen igazi koncertszervező! Ez a cikk tehát most olyan koncertekről szól, ahol az emberek azért fizetnek, hogy minket halljanak, ne keverjük össze a rendezvény/party/háttérzenéléssel!
Miért?
Miért is? Mert az lehúzás. Nézzünk egy példát, ami természetesen fiktív! Zenekarodat éppen megalapítottad, van két közepes minőségű youtubera feltöltött hangfelvételetek, meg 100 lájkotok a facebookon, és kaptok egy levelet egy szervezőtől (már eleve gyanús, hisz még nem vagytok a quimby). A levél szerint ez életetek lehetősége, mert most a legjobb helyen, egy nagyszerű stábbal , kíváló személyzettel, csodás technikával, és természetesen a fantasztikus szervezővel együtt dolgozva csinálhattok egy fergeteges bulit. Nektek pedig ez út a siker felé, és üzlet egyben!
Aztán kiderül, hogy a zenekarok állják a terembérletet,ki kell fizetni a technikust, fogyasztásuk nincsen, a jegybevételnek is egy részét kapják csak meg, és még előre meg is kell venniük jegyeket, amit majd ők árulnak – vajon ki adja a számlát? –. Ha jól kiszámoljátok, a legjobb esetben is ebből egy zenekari tag (rengeteg anyagi rizikót vállalva) maximum egy kiadós mekizést tud kitermelni egy halom munkával. Ha pedig épp nem jött be a buli, lehet, hogy a sok hajcihő végén még fejenként mindenki bedob pár ezer forintot, hogy kijöjjön nullára az egész történet.
Hogyan?
Akkor hogyan csináljam? – merül fel a kérdés. Nos, azt gondolom ez nehéz ügy, de nem lehetetlen. Ha én most lennék 17 éves, már máshogy csinálnám. A legelső dolog, ami az orrotok előtt van, az a facebook. Biztosan kaptok meghívásokat koncertekre, érdemes megvizsgálni a helyeket, ahol ezek vannak. Ezután jó ötlet a többi zenélő ismerőst megkérdezni, ők hol játszanak, melyik helyről mit tudnak. Léteznek a facebookon zenészeknek szóló csoportok, ott is érdemes körülnézni. Hangszerboltban/Próbahelyeken/koncerteken is lehet haverkodni, sok infót szerezhettek így. Amit viszont tudni kell, hogy mindenki úgy adja el magát, ahogy tudja. Előfordulhat, hogy ugyanazon a helyen kedvezőbb feltételeket tudsz kialkudni, mint pár hete a haverjaid, ha ügyes vagy. (és fordítva) Ezért a legfontosabb ilyenkor nem a pénz, hanem hogy találjunk egy helyet, ahol normális a környezet. Ez lehet jó hangosítás, de mindenképp nyitott vezetőség, és barátságos környezet.
Kompromisszum!
Bizony, nekünk is engednünk kell! Fogadjuk el a tulaj oldalát is, aki minél több nyereséget szeretne bezsebelni a te koncerteden, mégpedig a lehető legkisebb kockázattal. Itt jön képbe a kecske is jól lakik, meg a káposzta is megmarad elv. El lehet dönteni, hogy fix pénzt akarunk kisajtolni, vagy vállaljuk a bevételen való osztozást. A fix pénzben az a jó, hogy tudjuk, mire számíthatunk, de nem lesz nagy kasszasiker sem. Ha rizikózunk, akkor veszthetünk is, de nagyot is nyerhetünk. Ha nem kérünk fix pénzt, csak százalékokat(vagy belépők+pultforgalom), akkor a vezetőséggel is egy fajta partnerség alakul ki. Bizonyos felfogásban te nem alkalmazott leszel, mikor ott dolgozol, hanem társ. Együtt fogunk sírni, vagy nevetni vele, a forgalom függvényében.
Lehet akár egy közösségi házzal, vagy helyi művházzal tárgyalni. Egyre kevesebb van belőle. Ha már kicsit jobban megy, érdemes utánajárni, tudunk e szerezni bármilyen szponzort eseményünkhöz. Ha pedig egy kis pénzt tudtok szánni rá – ez már tényleg a nyerészkedés kategória –, érdemes lehet hirdetni az eseményt a közösségi média oldalain is. A nagy zenekarok többsége hirdet facebookon.
Remélem tudtam pár jó tanácsot adni! Természetesen ezek csak támpontok, és egy profin szervezett koncert ennél jóval összetettebb is lehet, de próbáltam pár általános dolgot megfogalmazni! Peace!
Szabó Gergely