Legnagyobb zenei példaképeink – a dokumentum filmek alapján – azért lettek ismertek, mert felfedezték őket. Csak a zenével foglalkoztak, majd egyszer csak elismerték tehetségüket. Ők pusztán a képességeiktől váltak ismertté, illetve azért, mert valami újat hoztak a zenébe. Azonban sikereik háttérmunkáját többnyire mások végezték, és erről a részről nem sok szó szokott esni.
Ez a 90-as években még lehet, hogy működött, azonban a világ mára teljesen megváltozott. Ha ma belekezdünk egy saját produkció felépítésébe, akkor bizony a háttérmunkát is nekünk kell elvégeznünk, legalábbis az elején biztosan. Ez a munka elsőre hajmeresztőnek hangzik. Mindenhez érteni kéne… a Facebook kampányoktól a Photoshop-ig, a videóvágástól a hangtechnikáig, pedig mi csak zenélni szeretnénk… A lánc végén pedig a kész termékünk értékesítése is ránk marad, ami roppant nehéz feladat.
Az értékesítésről
Saját munkánk értékesítése mindig kicsit combosabb feladat, mint valaki másét eladni. Biztosan veled is előfordult, hogy elmentél egy zenekar koncertjére és az az érzésed volt, hogy az egész valami zseniális és utolérhetetlen, maga a tökély. Egyből azt gondolod, hogy mindenki szeretni fogja, akinek füle van és legszívesebben világgá kürtölnéd milyen jó zenét hallgattál! Ha pedig valaki odamenne hozzád és megkérdezné, hogy miért menjen el a zenekar következő koncertjére, órákat tudnál erről áradozni.
Ezzel szemben, mikor saját produkciónkat elemezzük sosem érezzük valahogy teljes egésznek. Mindig fogunk benne hibákat találni, mindig azt fogjuk érezni, hogy van még hová fejlődni. Ebben és ebben nem voltam annyira jó, de ha még ezt az érzést le is gyűrjük, akkor is akad egy probléma. Mikor magamról állítom, hogy a világ legjobb zenésze vagyok, azt senki nem fogja elhinni, és nem csak ez lesz hihetetlen, hanem az is, hogy milyen ellenszenvess váltam egy mondatnyi idő alatt -,, milyen nagyképű, már ez a srác!”. Ha viszont másról állítom ugyanezt, ugyanolyan hatalmas lelkesedéssel, akkor sokkal inkább meggyőző és érdeklődést kiváltó hatást érek el: ,,Ha neki ennyire tetszik, érdemes lenne meghallgatni!”
A zenész, aki nem menedzsel
Nagyon sok meg nem értett – egyébként tényleg rendkívül tehetséges – művész van az országban (és a világban is), aki emiatt nem vitte vagy viszi “semmire”. Értsétek meg! Mindenki kedvenc morning show-ja se lehetne ismert, ha nem juttatnák el az emberekhez. Tehetséges vagy? De ki ismer? Senki. Ez a kulcs! Na de hogyan kezdjünk hozzá?
Nos, erre nincs recept. Vannak ugyan marketing bullshit könyvek, amik azt állítják, hogy a könyv végére valóra válik az álmod, és te leszel a következő Keith Richards, azonban ez nem igaz. Én lelkiismeretesen kijelentem: hazudnék, ha azt mondanám, mi már végigjártuk ezt az utat, és tudjuk a tutit. Ráadásul, ha befutott zenészek lennénk sem garantálná semmi, hogy tudnánk a megoldást a te helyzetedre. Viszont azt szívesen leírjuk mi hogyan próbálkozunk!
Az önmenedzselésről
Mindenek előtt hatalmas lépés már az, hogy felismered a fent bemutatott problámát. Ahhoz, hogy jobb esélyekkel indulj másoknál, nem csak a zenéléshez kell piszkosul érteni. Ezek után kezdjük azzal, hogy megnézünk olyan “brandeket”, vállalkozásokat, produkciókat, amik már sikeresek. Bizonyára ismerünk olyat is, ahol a produkció minősíthetetlen, még is valahogy világhírű. Hogyan csinálják? Milyen tartalmakat osztanak meg, mikor és hol,mennyiszer? Szerintem nagyon fontos, hogy ne csak zenei oldalakat nézzetek meg. Mikor meglátsz egy reklámot, tudatosan próbáld meg felmérni, miért működik. Miért néztél oda? Idegesítő vagy inkább érdekes? Doma barátommal az egyik reklám ötletünket egyébként egy IKEA marketing fogása ihlette. A nagy cégek marketing szakemberei ezek szerint nem minden esetben csak Facebookon lógnak munkaidőben… Nekünk pedig ki kell találni, hogy tudjuk az ő zseniális agyszüleményüket a mi környezetünkre átültetni. Egyébként ha már az új lehetőségeknél tartunk, nálunk találtok külön csak YouTube csatornákról szóló blogbejegyzéseket itt.
Na jó, de hogyan fogok én videót vágni, hangot keverni, Photoshop-olni?
Térjünk is vissza kicsit a YouTube-ra. Ha megnézitek a ma legnépszerűbb YouTube csatornák első videóit – időrendben is ki lehet listázni a csatornán szereplő tartalmakat –, azok sem voltak ám olyan profik… Mindenki kezdte valahonnan. Viszont elkezdte, a többség pedig itt szokott elakadni. Írd fel az ötleteidet, amiket aztán majd valahogy megvalósítassz. Az internet tele van tutorial-okkal és fórumokkal, amikből rengeteget tanulhatunk, simán el lehet jutni magasabb szintre bármilyen marketinggel kapcsolatos témában. Továbbá mindenkinek van ismerőse, aki tud képet vagy videót szerkeszteni. Kérjünk egy gyorstalpalót, mert megtérül. Ahogyan az pedig lenni szokott, tényleg csak elkezdeni nehéz, utána egyre jobban megy a dolog.
Itt és most fel is ajánlunk nektek egy kis segítséget! Ha esetleg egy konkrét képpel, vagy hanggal kapcsolatos kérdésetek van, írjátok meg azt az info@acousticproject.hu címre, és mi lehetőségeinkhez mérten válaszolunk!
Konklúzió
Bármi is az álmotok, lássatok munkához, mert más nem fog helyetettek! Ha esetleg az első projektetekből nem is lesztek milliomosok, később az itt szerzett tudást, tapasztalatot fogjátok kamatoztatni, lehet csak több év múlva, de valamikor biztosan. Semmit nem tanultok meg hiába! 🙂 Béke!