Hirdetők, nézők és TE
Szóba került már, hogy az első lépés, hogy legyen egy jól működő közösséged, akik rendszeresen érdeklődnek a csatornád tartalmai iránt. Viszont most nézzük meg ezt kicsit alaposabban. Hogyan működik ez az egész a valóságban?
Nézők: tipikusan szórakozni vagy tanulni járnak a YouTube-ra. Az átlag felhasználó számára nagy vonzerő, hogy részese lehet egy fajta interaktív közösségnek. Ez a közösség együtt nézi a videókat, és közben megjegyzéseket fűznek. Olyan mint ha egy baromi nagy kanapén ülne mindenki és kritizálná a legújabb akció filmet. Ami természetesen figyelmen hagy minden, a fizikából származó törvényszerűséget. Vagy mintha egy oktatásnál mindenki egyszerre tudná szidni a tanárt, ez nem is így van… Különben is milyen rosszul magyaráz. Ez az, amiért a YouTube ilyen nagy és népszerű. A te szempontodból, viszont ők teszik lehetővé, hogy pénzt kereshess a YouTube-ból. Ugyanis ők biztosítják a közönséget, akiknek a reklámok szólnak.
YouTuberek: mint te is, a YouTube-on élik ki a kreativitásukat. Az életük egy részét megosztják a világgal. És talán még némi pénzt is tudnak majd belőle kitermelni. A kiváltságosak pedig megélnek a hírnevükből. Az elsődleges cél mindig az, hogy remek videókat készíts, ezáltal pedig egyre ismertebbé válj.
Hirdetők: A YouTube egy elég jól célozható platform a nagy cégek számára. Ráadásul szinte mindenki néz YouTube videókat, tehát a közönség is hatalmas. Egy részt tudnak demográfia alapján tudnak hirdetést megjeleníteni, másrészt a hirdetések többnyire tematikusan jelennek meg. Egyébként pedig általában olyan állapotban érik el a nézőket, amikor jól érzik magukat, hajlamosak lehetnek pénz költésre.
Megjegyzés: a bevételszerzés csak bizonyos országokban, a szerzői jogokat és a YouTube szerződési feltételeit szem előtt tartva érhető el.
Hirdetés típusok:
Hogy mindenki megtalálja a saját számítását, a YouTube több féle hirdetés típust dolgozott ki. Érdemes ezeket alaposabban szemügyre venni, hogyan néznek ki, hol és mikor jelennek meg, mik a hasonlóságok és különbségek. Ezáltal jobban felismerhető milyen hirdetésre van szükségünk.
Hirdetésformátum | Elhelyezés | Megjelenés | Fizetés |
Vizuális hirdetések
300 x 250-es vagy 300 x 60-as méret |
A vonatkozó videótól jobbra, a videoajánló lista felett jelenik meg, de kevesebbet fizet, mint az átugorható hirdetések.
Nagyobb lejátszók esetén a hirdetés a lejátszó alatt is megjelenhet.
|
Csak asztali számítógépen és laptopon jelenik meg. Tehát a mobil készülékről érkező nézők nem számítanak. | Akkor kereshetsz belőle, mikor a nézőnél megjelenik, vagy mikor a néző rákattint. Hogy melyik lesz az attól függ, hogy a hirdető mit állít be. |
Fedvényhirdetések 468 x 60-as vagy 728 x 90-es méretű képes hirdetések vagy szöveg |
Félig átlátszó hirdetések, amelyek a videó területének alsó 20%-án jelennek meg.
A néző bármikor bezárhatja a hirdetést. |
Jelenleg ez is csak asztali gépeken jelenik meg. A telefonokról, TV-ről, játék konzolokról érkező látogatók nem számítanak. | Akkor keresel belőle, ha a néző rákattint a hirdetésre |
Átugorható videohirdetések Teljes képernyőn jelenik meg |
Ez a leggyakrabban választott hirdetési módszer.
Az átugorható videohirdetéseket a nézők 5 másodperc után átugorhatják, ha akarják. A fő videó előtt, közben vagy után szerepelhetnek. |
Jelenleg az egyetlen hirdetés típus, ami minden eszközön megjelenik. | Akkor kapsz pénzt belőle, ha a néző 30 másodpercnél tovább vagy a teljes videó egészét megnézte (nyilván az utóbbi akkor, ha a megjelenő hirdetés rövidebb, mint 30 másodperc). |
Nem átugorható videohirdetések és hosszú nem átugorható videohirdetések Teljes képernyőn jelenik meg. |
A nem átugorható videohirdetéseket a videó megtekintése előtt végig kell nézni. A nézőnek végig kell néznie a legalább 15 vagy 20 másodperc hosszú videót, a regionális szabványoktól függően (ez sokszor akár azzal is járhat, hogy a néző bezárja a videót). Szintén szerepelhetnek a videód előtt, közben vagy után is. |
Megjelenik számítógépen és telefonon is, de játék konzolon és TV-n nem. | Akkor kapsz pénzt, ha a néző végignézte a hirdetést.
|
Rövid hirdetések
Teljes képernyőn jelenik meg. |
Csak 15 percnél hosszabb videóknál lehet vele hirdetni. A hirdetések a videó közben jelennek meg, mint a TV reklámok. A nézőnek végig kell néznie a hirdetést, hogy folytatódjon a videó.
Kézzel is beállítható, hol jelenjen meg, nem csak automatikusan. Érdemes arra törekedni, hogy olyan helyen jöjjön be, ahol egyébként is vágás van a videódban. Egy-egy fejezet végén, kérdés után, stb. A legfeljebb 6 másodperc hosszúságú, nem átugorható videohirdetés. |
Megjelenik számítógépen és telefonon is, de játék konzolon és TV-n nem. | A hirdetés típusától függ, hogyan fogsz belőle pénzt kapni.
Ha a rövid hirdetés átugorható, akkor legalább 30 másodperc, vagy a teljes hirdetés végig nézése után jár pénz. Ha CPM alapú, akkor a hosszától függetlenül muszáj a teljes videót végignéznie a felhasználónak, hogy pénzhez juss. |
Szponzorált kártyák
Különböző méretűek lehetnek. |
A támogatott kártyák olyan tartalmat jelenítenek meg, amely kapcsolódhat a videóhoz, például az abban szereplő termékekre vonatkozik.
A megtekintők pár másodpercig láthatják a kártyával kapcsolatos kedvcsinálót. Emellett a videó jobb felső sarkában látható ikonra kattintva is tallózhatnak a kártyák között. |
Megjelenik számítógépen és telefonon is, de játék konzolon és TV-n nem. mobileszközök | Ezt valamiért kifelejtették. Azt hiszem itt is kattintás alapú a fizetés. |
“Bumper” hirdetések
Teljes képernyőn jelenik meg. |
A legfeljebb 6 másodperc hosszúságú, nem átugorható videohirdetés. Mobilra optimalizált hirdetés. A nézőnek a teljes hirdetést végig kell néznie. |
Csak telefonon jelenik meg |
Muszáj a teljes videót végignéznie a felhasználónak, hogy pénzhez juss. |
Natív mobil hirdetések
Csak telefonon, a videó leírásában jelenik meg |
Telefonon a videó leírásában hirdetés jelenik meg. |
Csak mobiltelefonon érhető el. | Attól függ a hirdető milyen hirdetést ad fel.
Ha CPM (cost-per-mile) alapú, akkor megjelenés alapon kapod a pénzt. Ha CPC (cost-per-click) alapú, akkor kattintás alapon kapod a pénzt. |