Fogalmam sincs mi erre a megfelelő magyar kifejezés (merchandise), de ne ragadjunk le a részleteknél. A lényeg, hogy saját márkás termékekkel egyszerre tudsz bevételhez jutni, és magadat reklámozni. Ki akarna ennél többet?

Mielőtt elkezdenéd: tudod-e már mit szeretnél?

Fog erről a későbbiekben egy teljes bejegyzés szólni. A lényeg, hogy bizonyára ha már saját márkás termékeken gondolkozol, egy ideje van már csatornád/céged/blogod. Az idők során valószínűleg belekezdtél egy csomó ötlet megvalósításába. Ez az a pont, ahol érdemes véglegesíteni mely tervek elhanyagolhatók, és melyekbe van teljes bizodalmad. Egységesítened kell a designt, fontos, hogy a márkád, célközönséged és céljaid legyenek kiforrott stádiumban.

Ha ez már megvan, akkor kezdhetsz el azon gondolkozni, hogy mit szeretnél eladni, hogyan állítod elő, és hogyan fogod értékesíteni a rajongóid körében.

Hogyan tudod, hogy készen állsz?

Itt van néhány ötlet, ami segít eldönteni mennyire is állsz késze a saját termékek eladására.

Elismertség: vizsgáld meg mennyire vagy népszerű most az interneten. Ellenőrizd a csatornádra érkezett forgalmat, hányan kerestek a te nevedre. Blognál érdemes megnézni, hogy milyen oldalak hivatkoznak rád, beszélnek-e rólad fórumokban? Használhatod a Google Trends-t is. Van-e már annyi keresésed, hogy te változtattál a keresési szokásokon. Pl.:

google-trends-youtuberek

Kifejező arculat: vedd alaposan szemügyre az általad létrehozott márkát. Elégedett vagy a logóddal? Mindent elárul, amit szeretnél? Van aki a saját nevén tesz közzé csatornát, majd nem szeretne ekkora nyilvánosságot, megint más egy fiktív nevet vesz fel, de idővel szeretné személyesebbé tenni amit alkotott. Fontos, hogy az általad használt márka kiforrott legyen, mire elérsz a termékesítési fázisba.

Márka, mint védjegy: bizonyosodj meg róla, hogy az általad kitalált márka egyedi. Fontos, hogy elérhető legyen a többi közösségi platformon is, hogy könnyen rád találjanak. Ha még nincs domain neved foglalj le egyet (max átirányítod a YouTube csatornádra). Érdemes lehet egy ügyvédet is felkeresni, hogy tudsz-e bármit tenni annak érdekében, hogy az általad készített márkajegyet szabadalomként kezelhesd. Biztos lehetsz benne, minél népszerűbb leszel, annál sűrűbben fogják lemásolni az általad kitalált termékeket.

És akkor nézzünk két példát, az egyik a Slikhaar TV termékeiről szól. Aki nem ismerné a csatornát, annak mondom, hogy a Slikhaar ikrek férfi hajápolással, fodrászattal foglalkozó rendkívül népszerű csatornát vezetnek.

A másik pedig legyen az AsapSCIENCE, akik olyan könyvet találtak ki, ahol a világ legfurcsább tudományos kérdéseire kaphatjuk meg a válaszokat. Az ötlet zseniális, és ki a fene gondolná elsőre, hogy egy ilyesmivel foglalkozó csatorna is előrukkol saját termékkel.

Tervezz!! Termékesítési stratégia

Nos, ha kidolgoztuk már a kis YouTube csatornánk arculatát, marketing stratégiáját, most jöjjön az, hogy MIT adjunk el? Ahhoz hogy sikeres legyél nyilván a csatornáddal releváns cuccokat kell piacra dobnod. Minden, amit árulsz téged reprezentáljon, de mégse add el magadat :)) Na akkor nézzük mik a fő szabályok, amiket érdemes betartani:

Légy releváns: Ne szükségtelen kacatokat sózz az emberekre, hanem olyan termékeket, amit szerinted bárki szívesen használna, még te is. A kulcskérdések: szerinted az adott terméket közönséged használná-e? Egyedi dolgot találtál-e ki?

Kicsiben kezd: Először csak tesztelgesd a közönségedet, megvennék-e amit árulsz. Tetszik-e nekik. Egyáltalán milyen típusú termékekre kíváncsiak (ruha, dísztárgy, csokipénz)? Próbáld meg kiismerni a saját közönséged, hogy mit szeretnének, és olyan dolgokat árulni. Nyugodtan kérdezd meg őket milyen design lenn ínyükre!

Maradj a köztudatban: azért sem érdemes egyszerre 15 termékkel előrukkolni, mert elvonják egymásról a figyelmet. Szép lassan építsd fel a boltodat. Viszont jelenj meg új termékekkel rendszeresen. Így időről időre, mikor visszatérnek a rajongóid, mindig találnak valami érdekeset. Kérdezd továbbra is a közönséged véleményét, így még szívesebben vesznek majd az ő elképzelésük alapján megválasztott termékből.

Számolj, és tanulj: nem minden terméket könnyű előállítani. Alaposan számold át, hogy megéri-e az általad kitalált terméket előállítani, kiszállítani, adminisztrálni, megtervezni, stb.

Csinálj különleges szériákat: ez egy zseniális megfejtés. Adj ki saját pólót a 10.000 feliratkozóra. Vagy bármilyen más különleges alkalomra. Az emberek szeretik, ha az általuk vásárolt termék nem tucat, hanem különleges.

Tervekből valóság

Ha azt szeretnéd, hogy a termékeladásaidból komoly bevételeid legyenek nagyon jól kell kezelned a költségeket, vásárlási folyamatokat, illetve a határidőket. Nézzük mikre érdemes figyelni:

Költségek és árazás: Az első termékekre nem lehet elég alaposan felkészülni. Mindenek előtt ki kell találnod mennyi pénzt vagy hajlandó befektetni ebbe az egészbe. Csinálj egy költségvetést arról, hogy mennyibe kerülnek a termék előállításával kapcsolatos kiadások, illetve a szállítás. Erre tedd rá a remélt profitodat, majd ez alapján árazd be a termékedet.

Az eladás folyamata: előbb-utóbb jönnek a megrendelések, neked pedig leltároznod kell majd, követni, hogy mi épp hol tart. Mi van kiszállítva, mit fizettek mi, ki utalt előre, stb. Ezt el kell döntened, hogy te magad szeretnéd csinálni, vagy keresel egy céget, ami lemenedzseli a folyamatot. Érdemes megnézned a csatornád demográfiai megoszlását, mert ez országon belül még szerintem vállalható is lehet, de nemzetközileg igencsak problémás.

Gyártás és tervezés: Van, mikor remek ötletünk van, de egyszerűen nem tudnánk megtervezni, kivitelezni. Nem érthetünk mindenhez, ráadásul a tömeggyártás többnyire nem otthon gazdaságos. Mielőtt bárhová is elköteleződnénk mindenképp kérdezzünk körbe az ismerősök körében, tudnak-e megbízható partnereket egy ilyen kooperációhoz. Illetve kérjünk termékmintát mielőtt nagyban elkezdenénk gyártani a termékeket.

Az eladásokról

Ismét leírom, hogy a legfontosabb, hogy értékes terméket állítsunk elő. Ha nagyon eltaláljuk a piaci rést, akkor előbb-utóbb önmagát fogja a termékünk promótálni. Viszont mit tehetünk mi még pluszba:

Hass a közönségedre: Rengeteg YouTubeos kéri meg a rajongóit, hogy ha tetszik az általuk kitalált termék, nyugodtan hirdessék saját facebook oldalukon. Meglepő, hogy mennyire működni tud egy ilyen fapados módszer.

Készíts videót! Végül is ez egy YouTube Blog. Szóval hogyha saját termékeid vannak, mindenek előtt készíts erről egy videó bejegyzést! Használd fel a saját termékeidet a videóidban! Mutasd be, hogyan készült, illetve hogy találtad ki, honnan jött az isteni sugallat.

Reklámozz, minden platformon. Elég sokan leállnak az előző pontnál. Minek tegyek ki facebook-ra, ha már van róla két YouTube videóm?! Azért, mert lehet valakit pont az érdekel. Egyébként is remek stratégia a régebbi tartalmainkat újra megosztani. (nem véletlen jött ezzel a stratégiával ki a Google és a Facebook is).

Tedd a terméked könnyen elérhetővé. Egy átlagos felhasználó nem szeretne 200-at kattintani az oldaladon csak azért, hogy fizessen neked pénzt egy pólóért. Nagyon fontos, hogy a lehető legkönnyebben elérhetővé tedd a vásárlást.

Használj képeket a reklámhoz! Nem kell mondanom mennyivel könnyebben megveszünk valamit, amiről előttek pár előnyös képet. Próbálj meg te is minél jobb reklámokat kidolgozni.

Tartsd fent az érdeklődést. Valahogy el kell érned, hogy 5 év múlva is ugyanolyan különlegesnek érezze magát az első 100 vásárlód, mint ahogy most érzi magát, aki épphogy rátalált a legmenőbb termékeidre. Folyamatosan mond el mennyire jól esik neked, hogy ennyien megvették a termékeidet, hogy ez milyen hihetetlen, és köszönd meg, ahányszor ez csak eszedbe jut!

A végére pedig egy remek példa arra milyen videót lehet csinálni a saját termékeitekről, ti pedig likeoljatok minket és iratkozzatok fel, mert nemsokára már mi is kijövünk a lenyűgöző Acoustic Project pólókkal.



Iratkozz fel!

Ha szívesen értesülnél új bejegyzéseinkről likeold facebook oldalunkat, vagy iratkozz fel az e-mail címdeddel!