Szerintem az előző lecke borzasztó tanulságos volt, rengeteg kreatív ötletet lehet meríteni belőle és egy jó támpontot ad arra vonatkozólag, hogy kikkel dolgozzunk együtt és mit gondoljunk erről az egész kooperációról. Most viszont jöjjön a neheze: nézzük meg hogyan érdemes felkeresni a másikat, mit érdemes ajánlani, és mit kéne beletenni a közös videónkba, ahhoz hogy ez az egész sikeressé válhasson.
A kapcsolat fevétel szabályai
Tegyük fel megvan a csatorna, akivel együtt dolgoznál és most írnod kell neki. Ez talán a legnehezebb rész, írni egy ismeretlennek, hogy tetszik amit csinál, de mégsem rajongóként írsz neki.. Nézzük is miket érdemes kiemelni:
- Nézd meg, milyen hangvételt preferál!! A leggyakrabban az “About/Névjegy” fül segít. Ha ott valaki magázódik, neked is érdemes hivatalosabb levelet kitalálnod, ha nagyon személyes, te is lehetsz lazább.
- Emeld ki, mik azok az értékek, amivel ketten egy jobb, érdekesebb, egyedibb videót tudtok majd elkészíteni. Ki kell emelni, miért pont őt kerested meg.
- Furcsa lehet a másik számára, hogy ha te egy teljesen más témájú csatornával megkeresed – pláne, ha még nem olvasta el ezt a cikket -. Írd le nagyjából milyen együttműködésre gondoltál.
- Legyen személyes! Ne sablonokat küldözgess, mert azt senki sem szereti. Vedd a fáradtságot, és egyedi leveleket készíts, mindenkinek egyénre szabottan.
Példa levelek:
Rossz példa
Üdv Threadbanger,
Van egy gasztronómiai vlogom, és szívesen együttműködnék más csatornákkal. 100k feliratkozóm van és Los Angelesben élek.
Érdekel ilyesmi?
Jó példa
Hey Rob és Corrine,
Imádom a csatornátokat! A Man vs Pin műsorotokat rendszeresen nézem és nagyon tetszett a múltheti sörös üveges rész. Nekem is van egy csináld magad YouTube csatornám (100k feliratkozóval), de én inkább a főzésre fókuszálok.
Itt a legújabb videóm, hálaadási vacsora ötletekről. Azért kerestelek meg benneteket mert lenne egy ötletem egy közös videóval kapcsolatban.
Nagyjából erre és erre gondoltam, szóljatok ha van kedvetek hozzá, és megbeszéljük a részleteket…
Légy természetes
Nincs aranyszabály arra vonatkozólag, hogy milyen együttműködésből születnek jó videók. Tehát légy kreatív, és olyan videót vegyetek fel, ami nektek is tetszik! Fontos, hogy ne erőszakolj se magadra, se másra semmilyen szerepet. Legyetek természetesek, viselkedjetek úgy, mint a saját videóitokban.
Fontold meg az alábbi kérdéseket:
- Ha egy meglévő feliratkozód megnézi a közös videótokat, mit fog gondolni? A megszokott stílust, megjelenést természetességet látja, vagy sem? Igaz-e a veled együttműködő YouTuber-re is?
- Ha egy olyan néző látja a videót, aki nem ismer téged, meg tudja-e mondani a videó alapján milyen stílusú videókat csinálsz? Milyen csatornád van?
- Érdekel-e a videó témája? Olyan dolgot tudtok-e felvenni, amit szívesen közvetítesz a rajongóid felé?
Ez itt a reklám helye
Bizony nem könnyű kitalálni, hogy tudtok olyan videót készíteni, mellyel valóban növelni tudjátok a feliratkozóitok számát. Érdemes megvizsgálni mik azok az eszközök, amivel felkelthetitek mindkét csatornára a figyelmet.
Tippek:
- Készítsetek két különböző videót, és egyet-egyet mindkét csatornára. Ezáltal mindkét csatorna közönségéhez elér az együttműködés híre és könnyebben felfedezhetik a másik csatornát is.
- Használjatok kommentárt, kártyákat, és a leírásban is hivatkozzatok egymás csatornájára. Ezek segítségével könnyebben navigálhatnak a nézők a csatornák közt.
- Említsétek meg a videóban is egymás csatornáját. Kérjétek meg a nézőket, hogy látogassák meg a másik YouTuber csatornáját is és iratkozzanak fel!
- Említsétek meg az együttműködő csatornát a videó címében és leírásában, ezáltal könnyebben rátalálhatnak a videóra azok is, akik az együttműködésre keresnek rá.
Példák
Muszáj jó példát hozni az együttműködésre, hogy ez az egész világossá váljon. Tehát akkor itt van két videó, egy-egy a két együttműködő csatornáján. A VSauce érdekes kérdésekre próbál választ találni, mint Mi történne, ha a világon mindenki egyszerre ugrana egy nagyot, vagy miért csókolózunk egyáltalán? Ezzel szemben a MinutePhysics pár percben próbál megmagyarázni fizikai jelenségeket. Na most sokakban felmerül a kérdés, hogy lesz a fizika érdekes, hát akkor nézzük is meg a két videót!
Az első videót a VSauce tette közzé. A kérdés pedig, milyen lenne utazni egy fekete lyuk belsejében? ,,Nem túl kényelmes, de azért elég mókás!” Ennek felkutatásában segítenek a fizikusok a másik csatornából.
Érdekes a videó végén, hogyan oldották meg egymás csatornájának a bemutatását. Nem az van megemlítve, hogy a fizikusok segítettek a videó létrehozásában, hanem hogy Michael Stevens már mennyit köszönhet ezeknek az embereknek és mindenképp érdemes csekkolni a csatornát. Továbbá a leírásban tömérdek link: a másik videóra, a másik csatornára, tudományos cikkekre, a zenére, mindenre.
És akkor jöjjön a fizika csatorna videója. Azaz, mi történne ha egy hatalmas üreg lenne a földben. Szóval egy alagúttal át lenne fúrva az egész földgolyó. Amiből olyan problémák adódnak, hogy ha valaki beleesik, akkor a föld középpontjáig gyorsul, vagyis zuhan. Viszont onnan visszahúzza a gravitáció, tehát akkor végül is nem átesik a földön, hanem… na mindegy, inkább nézzétek meg :))
Ha elmosolyogtatok rajta, itt is érdemes megfigyelni hogyan vezetik át a látogatót! Külön jelentet forgattak köré, ahol Michael Stevens megjelenik és azt mondja, hogy ha tetszett ez az egész, gyertek át az én csatornámra is.
Látogatóból feliratkozót
A sikeres együttműködés egy jól felépített marketinggel elég sok nézőt hozhat a csatornánkra. Azonban ha egyszer átjöttek a csatornánkra még nem ért véget a feladatunk, el kell érnünk, hogy fel is iratkozzanak.
Tippek:
Már az együttműködés közben, a videó végén kérjük meg a nézőt, hogy iratkozzanak fel. Egyrészt ha egy olyan ember mondja, akit amúgy is ismernek, mert már fel vannak iratkozva, sokkal nagyobb valószínűséggel iratkoznak fel, másrészt már itt el tudjuk öltetni a bogarat a fülükben. Keresd a feliratkozás gombot!
Készítsd fel a csatornádat, és próbáld meg kiemelni azokat a tartalmakat, amik leginkább érdekelni fogják őket. Például beállíthatod trailernek a legrelevánsabb videódat.
Folyamatos feltöltés! Adj okot arra, hogy visszajöjjenek, és tölts fel gyakran. Lehet, hogy a másik csatorna esetében már megszokták, hogy folyton van tartalom és elvárják. Ha pedig nem, akkor lehet épp azért fogják érezni jól magukat nálad, mert te folyamatosan adsz nekik valamit.
Ennyit most az együttműködésről. Keressetek meg minket, keressetek meg másokat, és találjátok ki, hogy tudnátok együtt még jobb videót csinálni. Jövőhéten kedden ismét jelentkezem, addig is jó YouTubeozást!