Sziasztok. A Crowdfunding leckét hagytam utolsónak a bevételszerzéses sorozatból. Leginkább azért, mert ennek annyira nincs még kultúrája itthon. Persze már látni lehet néhány kezdeményezést. Azonban senkit nem akarok álltatni azzal, hogy ez a legkönnyebb út. Van akinek nagyon jól működik, van akinek pedig sehogy sem.

Én azt látom, hogy bizonyos menedzser típusú emberek nagyon hangzatosan dobálóznak itthon a StartUp, Crowfunding, Merchandising és hozzájuk hasonló fogalmakkal – tegyünk minden magyar mondatba, valami misztikus angol kifejezést elv –, de ő maguk még soha nem csináltak ilyet, csak hallottak ezekről. A valóság pedig az, hogy elég kevés olyan magyar vállalkozás van, akiknél ezek valóban működnek. Most lehet jönni Prezivel, ahol a cégen belüli kommunikáció nyelve az angol, vagy a Ustream-el, amit előbb jegyeztek be Amerikában, mint itthon… Szerintem azonban ez olyan, mintha az Intelt magyar cégnek nyilvánítanánk, azért mert magyar származású alapítója volt. Vissza a közösségi finanszírozásra.

Ez egy zseniális dolog, és remélhetőleg beindul itthon is. Az infrastruktúra végülis adott!! Szóval most előzzük meg a korunkat, ha már a világét nem tudjuk, és nézzük meg mire jó ez az egész.

Crowfunding lehetőségek

Projekt alapú közösségi finanszírozás

Nézzünk egy közösségi finanszírozású projektet. A dolog lényege a következő kitalálsz egy terméket, CD-t, tárgyat, akármit. Amiről azt mondod, hogy meg tudnád valósítani, ha lenne hozzá 10 millió forintod. DE NINCS. Ezért létrehozhatsz egy projektet, ahol a projektedre tévedő emberek támogathatnak, többnyire jelképes összegekkel.

Amennyiben összegyűlik a pénz, neked meg kell csinálnod a projektet! Meglesz a szükséges alaptőkéd (vagy akár annál lényegesen nagyobb összeg is), és megvalósíthatod az ötletedet. Általában különböző támogatói ajándékokat szoktak kiküldeni. Első szériás termékeket, pólókat, stb, attól függően, hogy milyen összegben járultak hozzá a projektedhez. Ez elsőre nem hangzik nagy számnak, azonban rengeteg ember van aki vadássza az ilyen projekteket, és dicsőségnek érzi, hogy hozzájárult a megvalósításukhoz.

Rendszeres közösségi finanszírozás

Itt a támogatók időszakosan, vagy pl videónként támogathatnak. Itt is lehet kampányokat létrehozni, mikor egy-egy nagyobb célt tűzöl k magad elé. A nagyobb csatornák tipikusan ezt a formát használják, hogy egy-egy költségesebb videót felvegyenek. Tudod, mikor autókat akarnak összetörni :)) Felvetnek egy ötletet, és ha a rajongóiknak tetszik, akkor YouTube-on (ezt nálunk még nem lehet), vagy pl Paypall-on támogatják a videó létrejöttét.

Nézzünk egy ilyen videót:

Vagy egy másik példa ez a videó, ahol már 11k dollár gyűlt össze. A csatorna pedig jelenleg 62k feliratkozónál jár, szóval ha azt vesszük ez elég jól ment!

Ki és miért fog támogatni?

Ha attól félsz, hogy antipatikus leszel az emberek szemében, mert pénzt kérsz tőlük, illetve felmerült benned a kérdés, hogy miben leszel te most akkor pontosan különb a Blahán kéregető idős hölgytől, akkor nem te vagy az egyetlen! A valódi különbség az, hogy te a kapott pénzt nem iszod el – persze állítása szerint ő sem -, hanem új videók elkészítésére használod majd fel. Tehát tudsz valamit visszaadni a támogatóidnak. Be tudod bizonyítani az embereknek, hogy téged támogatni hasznos és jó. Egy videós jó esetben egyébként is rengeteg közérdekű információt elmond. Azonban ha ezután is kétségeid vannak, akkor kérdezd meg saját közönséged mit gondolnak a csatornádról?

Ahhoz, hogy előkészítsd a kampányodat, pár hasznos kérdés:

Szeretnétek-e több tartalmat látni a csatornámon? Ha főállásban tudsz videókat szerkeszteni természetesen sokkal több időd lesz foglalkozni a csatornáddal is, azonban ehhez támogatásokra van szükséged. Ez egy elég könnyen követhető logika. Ha neki megér valamit, hogy ezentúl kétszer ennyi videó legyen, támogathat.

Tudnál-e olyan egyedi, különleges tartalmakat készíteni, amit még senki nem csinált? Ha tudsz támogatókat gyűjteni, akkor sokkal nagyobb dolgokban gondolkozhatsz. Érdekes megfontolni, tudnál-e jobban egydivé válni és izgalmas videókat kitalálni, amit tényleg érdemes támogatni?

Milyen gyakran térnek vissza a feliratkozók? Érdemes megvizsgálni, hogy egy szűkebb kör nézi rendszeresen az általad feltöltött tartalmakat (feliratkozók), vagy inkább a keresőből, ajánlásokból származik a forgalmad? Az fog támogatni, aki ismer és szereti, amiket feltöltesz.

Mennyire elkötelezettek a nézőid? Fontos megvizsgálni írnak-e pozitív hozzászólásokat, kedvelik-e a videóidat, illetve megosztják-e a látogatók. Ha ezek nincsenek meg, valószínűleg támogatni sem fognak a céljaid elérésében.

Hogyan csinálja a konkurencia? Próbáld meg összehasonlítani a saját adataidat a többi csatornáéval (feliratkozószám, megtekintés, kommentek). Nézd meg ők milyen termékeket ajánlanak fel a támogatásokért, mire kérdnek támogatást, milyen termékeket reklámoznak! Aztán azt is nézd meg milyen visszhangja volt ezeknek a videóknak.

Ha jó csatornád van, amit szeretnek a nézőid, akkor biztosan támogatni fognak, de legalábbis elgondolkoznak rajta. Ekkor érdemes ilyenben gondolkozni. Itt a lényeg, hogy sok embertől kapsz, egy számukra nélkülözhető összeget, azonban ez neked akár a megélhetést is jelentheti.

Na jövőhéten innen folytatjuk és megnézzük, hogy hogyan is lehet ezt elkezdeni. Ne maradjatok le a többi cikkről sem, iratkozzatok fel, vagy likeoljatok minket facebookon!! Üdv, Doma!



Iratkozz fel!

Ha szívesen értesülnél új bejegyzéseinkről likeold facebook oldalunkat, vagy iratkozz fel az e-mail címdeddel!