Sziasztok! Most rendkívüli bejegyzéssel jelentkezem, történetesen az új YouTube funkciókról fogok kicsit beszélni, amik 2016 novemberben lettek elérhetőek. Persze már egy ideje lehetett rá számítani és nagyon vártam is őket. Tehát a két új funkció a záróképernyő illetve a fordítások és átírások menüpont (nálam többnyelvűsítés).

Záróképernyők

Ezt a funkciót már rég óta égen-földön kerestem, de sehol sem láttam konkrét megfejtést hogyan csinálja néhány videós. Aztán most hirtelen egyszer csak megjelent a kezelő felületen. Ez az egész arra enged következtetni, hogy a YouTube az új funkciókat először egy szűkebb csoportnak engedélyezi csak (valószínűleg ezek többnyire nagyobb csatornák), akik önkéntelenül vagy szándékosan, de letesztelik az új funkciókat. Majd ezek után teszik mindenki számára elérhetővé. Na elég is a bevezetőből, mi ez az egész?

A záróképernyő igyekszik leváltani a magyarul kommentárnak angolul annotation-nek keresztelt YouTube funkciót. Azért gondolom, hogy ez a cél, hiszen a kettőt egyszerre nem lehet választani. Bár továbbra is elérhetők a kommentárok, azonban vagy kommentár, vagy záróképernyő. Választanod kell!

Mindig a videó végén!

De mi a különbség? Először is a záróképernyő, nevéhez hűen a videó végén jelenik meg, maximum 20 másodpercben. A videók túlnyomó részében a kommentárokat ajánlásokra használtuk, azonban ez nem volt kőbe vésve. Kommentárok esetében nincs meghatározva, hogy melyik mikor jelenjen meg (a maximális időtartama ennek is limitált, de tetszőlegesen elhelyezhető a videó bármely részén). A záróképernyő ezzel szemben csak a videó végén lehet. Tehát akkor ér valamit, ha a néző majdnem teljes egészében megnézte a videónkat.

Egyszerűbb kezelés

A záróképernyő egy egységes dolog. A rajta megjelenő elemek nem külön idővonallal rendelkeznek, hanem egyetlen helyen állíthatod be az egész képernyő láthatóságát. Ezáltal létrehozni is egyszerűbb, beállítani is. Nem kell játszanunk a keretek méretezésével, ami kb. mindenkinek elcsúszott. Sokkal egyszerűbb és gyorsabban elsajátítható megoldás. Elég hasonló az elgondolás a kártyákhoz. Ez viszont más céllal rendelkezik. Mire jó?

Mint már utaltam rá, ajánlásra lehet használni. Ösztönözhetjük a nézőt, hogy melyik tartalmunkra menjen legközelebb. A záróképernyőn feliratkozás gombot, illetve videókat és lejátszási listákat jeleníthetünk meg. Nagy könnyebbség a kommentárral szemben, hogy itt videószerkesztésnél nem kell külön ajánlót készítenünk. Elég az utolsó 20 másodpercben biztosítanunk a hátteret, amin a záróképernyő majd megjelenik. Kommentárban történő ajánláskor mi helyeztük el az ajánlóban szereplő videókat. Úgy rendereltük ki a videót, amit aztán később nem is lehetett módosítani. Most azonban minden más lesz 🙂

zarokepernyo

További előnyök

Az előbbi gondolatmenetből következik, hogy az új funkció hatalmas előnye a dinamikusság. Utólag is tudod változtatni az ajánló tartalmát, sőt nem csak statikusan állíthatod be, hanem dinamikusan. Tehát a legújabb feltöltésedet, vagy YouTube által legrelevánsabbnak vélt tartalmadat is tudod vele ajánlani.  Ezáltal a régi ajánló a videók végén értelmét vesztette. Ahol pedig eddig nem volt ajánlód, most utólag is készíthetsz ilyet. Ez egy sokkal szofisztikáltabb megoldás a kommentárnál.

Vannak előre elkészített sablonok, illetve csinálhatsz saját sablont. Ezáltal tovább egyszerűsödik a videószerkesztés. Hatalmas hiányosság volt ez a kommentároknál. Hiába szerkesztetted következetesen a videókat, a kommentárt egyesével, kézzel be kellett állítani. Ráadásul egy roppant rosszul használható felület segítségével. Most nem kell grafikusan helyezgetni. Akkor nézzük a designt!

Letisztult megjelenés. Természetesen most újra kell gondolnunk az ajánlónkat. A videók címmel jelennek meg, mikor a néző fölé viszi az egeret, a háttér elsötétül, a videó pedig élénkebbé válik – ezt sem lehetett komentárral megoldani -. A záróképernyőben a feliratkozásnál megjelenő kép a logónk körbe vágott változata lesz. Ha fölé kerül az egér megjelenik a feliratkozás gomb, ez is nagyon tetszetős. Roppant mód hasonlít a design az Android-os Material design-hoz. Ha valaki nem ismeri, csatolok egy képet.

material-android

Ez valószínűleg nem is véletlen, mivel a kommentárokkal ellentétben és a kártyákhoz hasonlóan ez telefonon is megjelenik. Szóval igen, ez a mondat szerintem feltette a pontot az “i”-re. A kommentáros ajánlóval ellentétben ez telefonon is meg fog jelenni. Ezáltal az a majd 50%, akik most telefonról YouTube-oznak is használni tudják. Ezért ki merem jelenteni, hogy a kommentároknak most vége lesz. Ezt kell használni!

Fordítások és átírások

A záróképernyő mellett bejött egy másik funkció is, ami sokaknak érdekes lehet. Már korábban is mutatta a YouTube, hogy úgy próbál terjeszkedni, hogy feliratokat lehet rendelni a videókhoz. A TED félig ezzel futott be. De a YouTube is nagy közönségeket tud bevonzani az ötlettel, és nem csak a fordítások miatt.

A videók többsége ugyanis angol. Az angol videó alatt megjelenő angol felirat pedig hatalmas segítség azoknak akik kevésbé beszélik a nyelvet. Nem csak néző, de számos videós is akad, aki alap szinten nyögdécsel csak angolul, mégis angolul veszik fel a videókat, hogy több emberhez elérhessen a tartalmuk. Itt a feliratok jól elfedik a hibás kiejtésből származó nehézségeket.

Az új funkció viszont nem ezt váltja le, hanem ebben az irányban halad tovább. Most már nem csak a feliratokat, de a videók alatt megjelenő leírást, és a címet is megadhatjuk több nyelven. Ez olyan csatornák esetén, ahol a tartalmi rész nem a beszéd – pl-: vicces videók – hatalmas segítség. Ezentúl a videó több nyelven is megjelenhet a keresőben. A leírásban lévő információkat pedig akár saját nyelvünkön is megadhatjuk. Könnyen ki tudjuk egészíteni a videó tartalmát az adott nyelven információkkal.

Azt gondolom, ha jól használjuk ez a funkció a felhasználó szempontjából transzparens. A felhasználó nem fogja érzékelni, hogy használjuk, viszont javítani fogja a kereső működését az angoltól eltérő nyelveken. A feliratok elkészítésével pedig elérhetjük, hogy valaki magyarul keres egy magyar felirattal rendelkező angol nyelvű tartalomra. Tehát a feliratok létjogosultságát is növelni fogja.

Na ennyi volt mára, remélem tetszett. Egyébként az Adsense felülete is változott, sőt ha jól láttam a fizetési küszöbértéket is lecsökkentették. Jövőhéten ismét jövök! Iratkozzatok fel!



Iratkozz fel!

Ha szívesen értesülnél új bejegyzéseinkről likeold facebook oldalunkat, vagy iratkozz fel az e-mail címdeddel!


Hozzászólások